dimarts, 27 de setembre de 2011

Jornada continuada: molts ho teníem clar, pocs en gaudeixen

El Departament d'Ensenyament ha deixat passar una oportunitat que hauria beneficiat molts centres de secundària, tant econòmicament com a nivell organitzatiu i pedagògic. Quin ha estat el motiu, si tots en sortiríem beneficiats?

La majoria d'instituts que havien sol·licitat al Departament d'Ensenyament la jornada continuada han començat el curs sense cap canvi en aquest aspecte. De res ha servit que la sol·licités alguna AMPA, com la de l'Ins. Bisbe Sivilla de Calella, que municipis en ple sol·licitessin el canvi, com Cardedeu, Llinars del Vallès o Cànoves, o que diferents juntes de directors insistissin que la jornada continuada beneficiaria els instituts econòmicament, en un moment de retallades, però també pedagògicament i, sobretot, ajudaria a conciliar els horaris dels alumnes, que han de combinar la jornada de l'institut amb diversos extraescolars, les hores de deures i estudi, la vida familiar i social, etc. Missió impossible que pateixen moltes famílies: extraescolars que s'han de deixar (no era saludable fer esport?), deures que s'acaben a les onze o les dotze de la nit, etc.

El Departament d'Educació ha fet orelles sordes a aquestes peticions, sembla com si els fes una mica de por satisfer l'allau de demandes de jornada continuada que van rebre al llarg del curs passat. Han estat cinc, només cinc, els instituts escollits per al pla pilot iniciat aquest curs que fa uns dies va ser notícia a la televisió. En les declaracions que fan fer a TV, tant els alumnes com els pares de l'Ins. Vescomtat de Cabrera, d'Hostalric que van fer-hi declaracions asseguren que el canvi ha estat a millor i recomanen aquesta millora a tots els instituts: els estudiants poden anar a casa a dinar sense haver de fer quatre llargs desplaçaments o pagar servei de menjador, tenen més temps per organitzar-se, estudiar, fer esport i descansar. Amb això es pal·lia la protesta de les famílies afectades, però només les dels cinc centres d'aquest pla pilot, la resta continuen patint els desavantatges de la jornada partida. (http://www.tv3.cat/videos/3687450/Telenoticies-migdia—14092011">, minut 24).

D'instituts com el Vescomtat de Cabrera n'hi ha molts més a Catalunya, amb alumnes que es desplacen des d'altres municipis i estan onze o dotze hores fora del seu poble, si sumem la jornada al centre amb els desplaçaments. També hi ha moltes escoles de música, d'idiomes o centres esportius que estan una mica cansats de les tres famoses tardes que els alumnes d'ESO estan a l'institut: la poca disponibilitat horària dels nois i noies fa que alguns extraescolars acabin massa tard, els horaris costen de combinar, els alumnes que toquen un instrument musical no disposen de les hores necessàries per practicar, etc. Perquè en aquest país, a diferència d'altres, els idiomes, la música i l'esport s'han de fer fora dels centres educatius, i això que som dels països europeus que més hores hi passem.

El debat sobre la jornada intensiva a l'ESO s'ha allargat tants anys que ha coincidit amb el debat iniciat el curs passat a moltes escoles de primària: si traiem la 6a hora, per què no passem les hores de la tarda al matí? De què serveixen les tres hores que s'aturen les classes al migdia? I ara, en algunes poblacions com Cardedeu es demana jornada continuada, amb tota la raó del món, per a primària i secundària i alguns claustres i ampes de primària ja han posat fil a l'agulla. Si els de secundària no ens movem tindran classe sols al matí els nens i nenes de primària i els de l'ESO continuaran amb la jornada partida.

Aquest debat sobre el temps i l'educació també ha coincidit amb el debat sobre la jornada laboral de la resta de sectors, sembla que en aquest país ens passem moltes hores a la feina però les amortitzem menys que altres països amb una jornada laboral més reduïda. Com a senyal de la importància i interès que desperta aquest tema, existeix l’Associació per la Racionalització dels Horaris Espanyols (ARHOE), que busca equilibrar les jornades de feina a Espanya amb les de tot Europa. Perquè treballar de 7 a 15 o de 8 a 16 pot semblar excessiu, però cada vegada són més els especialistes que ho recomanen per diferents motius: segons Neus Medina (http://www.feinespertreballar.cat/empresa/jornada-intensiva-la-millor-forma-d%e2%80%99incrementar-la-productivitat-dels-treballadors.htmlt), la jornada intensiva augmenta la motivació, redueix l'estrès, ajuda a planificar-se i millora el descans.

Sincerament, el departament d'educació podria haver fet un esforç per escoltar l'alumnat, les famílies, els claustres, els consells escolars, els ajuntaments, les juntes de directors, els pedagogs que demanaven aquest canvi. La mateixa consellera d'educació, Irene Rigau, declarava en una conferència que “els alumnes estan estressats i que cal conciliar la vida escolar amb la vida familiar”... (http://jornadaintensivacat.blogspot.com/2011/05/blog-post.html) Els qui pateixen aquests estrès, sobretot, són els milers d'alumnes que combinen la jornada escolar amb moltes altres necessitats: tenir temps lliure, per exemple. I no posem de contraargument el noi o noia que es passa la tarda mirant la televisió o el vespre enganxat a l'ordinador. Els horaris s'han d'organitzar en funció dels alumnes que treballen i tenen interès per aprendre, que acostumen a ser els que fan extraescolars; no podem organitzar la vida dels joves en funció dels que passen de tot, perquè aleshores hi surten perdent els altres. El que caldria seria crear projectes d'activitats esportives i culturals des de les ampes o des dels ajuntaments per tal de motivar aquests joves, retenir-los a l'institut no és la solució.

En lloc de ser cinc els instituts que formen part del pla pilot en podrien ser molts més. I la veu d'aquests instituts s'ha de fer sentir, com s'ha de sentir la dels instituts que se sumin enguany al projecte de racionalitzar els horaris, per raons econòmiques però també pedagògiques, com remarcava l’alcalde de Sant Pere de Vilamajor, Josep Maria Llesuy, que tenia el projecte d'alliberar les pistes esportives de les escoles i l’institut a les tardes, fora de l’horari escolar, cosa que permetria utilitzar-les dins del pla esportiu municipal que ha dissenyat l’Ajuntament. Aquest municipi ha estat de sort, el seu institut és un dels cinc que formen part del pla pilot. Però ara ens toca a la resta: els instituts que volem fer jornada continuada hem de poder fer-la el curs vinent. No volem continuar amb la irracional jornada partida, no volem continuar formant part dels instituts que fan més hores lectives i que a sobre obtenen pitjors resultats.

Esperem que aquest pla pilot es valori positivament, com ja ho estan fent els alumnes, les famílies i els professors, i que el Departament d'Ensenyament comenci aviat a tirar endavant de cara al curs 2012-2013 el projecte d'autoritzar el canvi a jornada continuada a tots els centres que ho sol·licitin (o directament a tots els centres de secundària).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada